13/06/2018
door Joep Everts
Geef een reactie

Goede en slechte lessen…

ik geef ook workshops muziek op een veelheid aan scholen. Afgelopen tijd was ik op een scholengemeenschap werkzaam. De eerste twee klassen gingen gemakkelijk, de leerlingen waren enthousiast, geconcentreerd, wilden samenwerken.
Als de derde klas binnenkomt voel ik al: dit wordt anders. En dat is het ook. Leerlingen luisteren niet naar mij en naar elkaar. Iedereen wil de hoofdrol. Er zijn voortdurend opmerkingen en kleine incidenten. Bij het samenspelen kunnen ze in eerste instantie onmogelijk samen een ritme creeëren. Interessant wat dat met mij en de begeleidende leraar doet….. Het is moeilijk om niet de strijd aan te gaan. Het ongemak te verdragen. De andere docent houdt uiteindelijk een donderpreek waarin hij zegt dat hij zich kapotschaamt. Dan wordt het even wat stiller.
Ik ga dan wat meer de dialoog aan, en vanuit metacommunicatie vraag ik hoe ze beter kunnen samenspelen. Daar komt geen concreet antwoord op, maar ik zie dat sommige gaan nadenken. Als ze uiteindelijk onder mijn leiding een muziekstuk kunnen maken geven ze terug dat ze wel leiding nodig hebben. Mijn wedervraag is dan of dat altijd zo leuk is, en of er ook een manier zou kunnen zijn om meer zelfstandig te kunnen werken.
In de reflectie betrap ik me er zelf (weer) op dat ik met andere docenten spreek over deze les als minder goed dan de andere. Maar als ik er wat meer over doordenk heeft deze groep eigenlijk de grootste ontwikkeling doorgemaakt. Ze hebben ervaren dat ze degelijk iets samen konden doen, en sommigen gaan nadenken hoe ze dat meer zouden kunnen, en wat daarvoor nodig is.
Ik ben zeer geïnspireerd door de uitgangspunten van Carol Dweck, en het procesgericht werken. Maar het blijft confronterend dat het be- en soms veroordelen van leerlingen, individueel of in een groep, zo diep in mij zit. Dat blijft een aandachtspunt waar ik aan mag blijven werken! Deze groep helpt mij beseffen: een goede les is niet per definitie een les waarin alle leerlingen iets ‘goed’ doen. Het is een les waarin gegroeid word, waarin grenzen worden verlegd, van jezelf en de leerlingen. En waarin van ‘een 3 naar 4 gaan’ net zo waardevol, en soms waardevoller, is dan van ‘7 naar 8’.
Wat is jullie ervaringen met ‘goede en slechte lessen’?

20/09/2017
door Joep Everts
Geef een reactie

Toonrede 2017

geachte leden van de Nederlandse Samenleving!

Er klinken veel verschillende geluiden heden ten dage. En dat geeft een veelkleurig resultaat. Zachte klanken die troosten en verbinden. Ritmische die energie en plezier opwekken. Luide dissonante die uiting geven aan frustratie en woede. En dat allemaal in een onvoorspelbare compositie.
Muziek bestaat bij de gratie van afwisseling, van spanning en ontspanning, van contrasten Het is belangrijk dat de komende periode al deze klanken gehoord mogen blijven worden..
We zullen dus ons uiterste best moeten doen te blijven luisteren; want luisteren is de basis van muziek maken. Luisteren naar jezelf, en naar de ander. Ook, en misschien juist, als die een heel ander geluid maakt dan jezelf.
We zijn deel van een heel groot orkest, en de som van de individuele spelers is meer dan het geheel der delen. Dat besef en de ervaring daarvan kan ons helpen in moeilijke tijden. Maar ook het gezamelijk delen van geluk en voorspoed geeft verdieping aan ons leven.
Samengevat: we gaan niet bezuinigen op creativiteit, verbinding en inzet. Met al het talent, ervaring van de spelers zien we de Symfonie der Nederlanden vol vertrouwen tegemoet.

 

25/04/2017
door Joep Everts
Geef een reactie

Verzinnend Zingen

Improviserend zingen  is een van de leukste manieren om met muziek bezig te zijn, een ontdekkingsreis door je stem én je geest. Vrij van verwachtingen en resultaat. En samen improviseren is nog leuker!  Daar  is nu een nieuw initiatief voor: het KobranieKoor! Het is vernoemd naar de gelijknamige methode waardoor iedereen kan meedoen, ongeacht ervaring, stijl, leeftijd. Het enige wat nodig is zijn je oren, een open houding en durven je stem te te laten horen. In InfoKobranieKoor kun je meer lezen. Medio juni kun je  in Arnhem vrijblijvend kennismaken. Neem gerust contact op als je meer wilt weten of je op wilt geven!

18/11/2016
door Joep Everts
Geef een reactie

Beleef je eigen Klank

Op 22 januari geef ik weer een workshop “Beleef je eigen Klank” in Arnhem.  In een middag ga je aan slag met een uitdagend slagwerkinstrumentarium, stem en wat er nog meer langs komt. Samen muziek maken is behalve heel plezierig, helend voor lichaam en geest. Het ontspant, geeft energie, verbindt, inspireert. Een middag vol beweging, klank én stilte. (Her)ontdek je muzikale en speelse kant weer. Dé manier om het nieuwe jaar te beginnen!

In de flyer meer info: je_flyer_eigenklank_22-01-2016

“We spelen niet meer omdat we oud worden, we worden oud omdat we niet meer spelen” Mark Twain

 

25/08/2015
door Joep Everts
Geef een reactie

Altijd vakantie….

Terugdenkend aan mijn vakantie herinner ik me de momenten van schoonheid… de uitzichten tijdens het fietsen, de koorklanken waar ik deel van uitmaakte, het spel van wind en water tijdens het zeilen, de stilte en soberheid van het zenklooster.
Al deze momenten gaven me rust en ontspanning, en tegelijk inspiratie en energie. Schoonheid is een bron waar we eindeloos uit kunnen putten.
Op vakantie komen die momenten vaak bijna ‘vanzelf’ naar ons toe. Maar hoe kan ik die momenten ook nu blijven herkennen en ervaren?

In de workshops “Zin in Schoonheid” ga je daar zelf actief mee aan de slag. Wat is eigenlijk schoonheid voor mij? Welke houding helpt me om daar open voor te blijven staan?
En zijn er wellicht vormen die ik nog niet ken?
In ervaringsgerichte sessies leer je dat schoonheid altijd aanwezig is. Door die houding kun je je beter ontspannen, krijg je inspiratie en energie. Kortom: het verschil tussen vakantie en geen-vakantie wordt kleiner. Of verdwijnt wellicht helemaal…

Lees in de flyer hierboven er meer over! En geef je op via het contactformulier of neem contact op voor meer info. Je bent welkom!

 

 


Top