Voetbal en onderwijs: het spel en de knikkers…

| Geen reacties

Ik was gisteren naar het filosofisch cafe waarin Jan Brantsen een prikkelend betoog hield over het onderwijs. Daarna kon ik ook nog eens genieten van de tweede helft van Juventus-Ajax 😉

Daarover nagenietend en -denkend viel me er een overeenkomst op: in beide gebieden is er een voortdurende discussie over de balans tussen proces en resultaat.
Bij het onderwijs ging het er o.a. over de vraag of een leerproces geslaagd was als er een diploma was gehaald. En of het leerproces ook dan was afgelopen.

Bij voetbal speelt die discussie ook: er is blijdschap dat Ajax gewonnen heeft, maar ook over de manier waarop; het proces.

Jan Brantsen betoogde dat met een diploma het leren natuurlijk niet afgelopen is, we leren ons leven lang. Uiteindelijk moeten we ook nog leren hoe te sterven…
En met voetbal is er altijd weer een volgende wedstrijd. Dat is een last, maar ook een troost. Er is altijd weer een nieuwe kans om te ontwikkelen en te winnen.

Er is ook nog een andere overeenkomst tussen onderwijs en sport: het feit dat een ‘kleine’ ploeg ( in termen van geld en praktische middelen) zover komt. Dat spreekt veel mensen (en ik denk niet alleen Nederlanders) aan. Dat maakt de prestatie eigenlijk nog meer ‘waard’. Dat Barcelona zou winnen van Juventus is gewoon, dat Ajax dat doet is bijzonder.
Hetzelfde ervaar je als een kind uit een achterstandswijk met niet veel bagage of support succesvol dokter, professor of ondernemer  wordt. Generaliserend weten we dat deze mensen een vaak langere weg moeten afleggen dan iemand met meer materiele of sociale ondersteuning.

Het lijkt soms of deze discussie in twee kampen uiteenvalt: degenen die het proces belangrijker vinden of die voor het resultaat gaan.
Persoonlijk denk ik dat het twee kanten van de medaille zijn: we hebben het allebei nodig. De aandacht en de waardering voor het in individuele proces wat iemand doormaakt. En de uitdaging en de sociale en maatschappelijke waarde van het resultaat. Resultaat laat ook zien waar je staat ten opzichte van anderen. Bovendien geeft resultaat ook inzicht in je proces; door de resultaten naast elkaar te leggen zie je je ontwikkeling.

De waardering voor die ontwikkeling is natuurlijk een andere zaak: eigenlijk gaat daar gaat de discussie vaak over. Wat is belangrijk: spel- en leerplezier, of een goedbetaalde baan of winnen…

Het mooie van Ajax, en gelukkig ook nog een  heleboel leerlingen, is het moment dat je dat beide ziet samengaan. Waarin tegenstellingen worden opgeheven. En waar met inspiratie en plezier bijzondere resultaten worden behaald!

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.



Top