Wat:
Ik geef nu al 20 jaar workshops aan leerlingen en leraren in het onderwijs. Van PO en VO tot speciaal onderwijs en ISK. In die tijd heb ik duizenden groepen en tienduizenden leerlingen mogen begeleiden. Van groepjes van 10 tot schoolbrede trajecten met presentaties voor alle ouders in een overvolle gymzaal.
Het is mijn missie om leerlingen op creatieve en onderzoekende manier te laten werken met muziek. Dat betekent dat ik niet veel ga uitleggen, maar veel doen, en dan vooral de leerlingen zelf aan de slag laten gaan. Dat vereist een andere manier van lesgeven dan vaak gebruikelijk: meer begeleidend en procesgericht.
Het is wel belangrijk voor de veiligheid en focus in deze vorm om duidelijke structuren aan te geven waarbinnen gewerkt wordt. Dat zijn soms verrassend simpele vormen.
Waarom
Het is altijd inspirerend en ontroerend om te zien wat er gebeurt als leerlingen op hun eigen manier gaan ontdekken. En verrassend wat voor kwaliteiten en inzet er dan tevoorschijn komen. Meer dan eens heb ik een docent verbaasd staan kijken als een leerling iets liet zien of horen wat daarvoor nog niet gezien was. Ook door de leerling zelf.
Door al deze ervaringen ben ik nog meer van overtuigd van de waarde van muzische vakken, en het effect op de leerling op sociaal-emotioneel maar ook cognitief gebied.
Hoe
Ik maak altijd workshops op maat. Het kan heel kleinschalig met een cajon en handpan. Maar ook met emmers of zelfgemaakte instrumenten. Of heel uitgebreid waarmee ik mijn uitdagende groot slagwerk meeneem. Ik denk graag met je mee, en vind het leuk om elke keer weer een vorm te vinden die past bij de kinderen en de gelegenheid.
Neem gerust contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.
Voor leraren
Ik begeleid graag ook leraren om zelf meer met muziek te doen. In mijn visie gaat het niet om alles zelf als leraar (muzikaal) te kunnen, maar om met een nieuwsgierige en betrokken houding samen met de leerlingen hún muziek te ontdekken. Concrete en simpele werkvormen zijn daarbij een basis.
Bij genoeg belangstelling start er ook een procesgerichte intervisiegroep voor leraren om op een creatieve en manier aan je ambacht te werken.