Muzisch Leerlab Onderwijs

Een cocreatief leerlab voor change agents in het onderwijs! (klik HIER voor de flyer..)

Het onderwijs is volop in beweging. Verandering is aan de orde van de dag. In jouw onderwijswerk lever je een actieve bijdrage aan het initiëren en begeleiden van vernieuwing binnen de school of onderwijsorganisatie. De vernieuwing waar je bij betrokken bent is complex. Er staat veel op het spel en er zijn meerdere spelers bij betrokken. Van tijd tot tijd zit er weinig vooruitgang in de vernieuwing. Je loopt als het ware vast. De energie lijkt er uit te zijn. En je wilt graag helderheid krijgen over hoe je de vernieuwing weer in beweging kunt brengen. Is er iets dat in de aanpak anders gedaan kan worden? Of wordt er iets anders van jouw rol als change agent gevraagd?

Cocreatief leren en onderzoeken

Tijdens het Muzisch Leerlab nodigen we je uit om jouw vernieuwings- of samenwerkingsvraagstuk in te brengen. We leren en onderzoeken samen – cocreatief – over nieuwe manieren van denken en doen rond jouw vraagstuk. Dit doen we op speelse wijze aan de hand van een muzisch proces

Muzisch perspectief

In een muzisch proces wordt gewerkt met muziek, beelden, woorden en beweging. Tijdens het proces is aandacht voor spelen, onderzoeken, reflecteren en presenteren. Muzische werkvormen werken snel en concreet. Ze genereren energie en verbinding. Soms zijn ze confronterend en uitdagend. Muzische werkvormen gaan voorbij het logische denken. Ze spreken een andere wijsheid aan (impliciete kennis). Daardoor ontstaat een nieuw perspectief op jouw vraagstuk. Dit kan soms een verrassend antwoord zijn. Maar bijvoorbeeld ook het inzicht dat jouw vraag eigenlijk verdieping behoeft. Het resultaat van een muzisch proces zijn ervaringen, inzichten en werkwijzen die zorgen voor een beweging van binnenuit ten aanzien van jouw vraagstuk.

Wat kun je verwachten?

  • Cocreatief onderzoeken van jouw vernieuwings- of samenwerkingsvraagstuk
  • Speelse afwisseling tussen theoretische verdieping en ervaringsgericht leren
  • Inzicht in het muzisch perspectief en werken met een muzisch proces
  • Kennismaking met activiteiten met een vernieuwend karakter (muzische werkvormen)
  • Gebruik leren maken van een dynamische afstemming tussen hoofd, hart en handen
  • Ervaringen, inzichten en werkvormen die zorgen voor een beweging van binnenuit ten aanzien van jouw vraagstuk
  • Unieke professionaliseringsdag met gelijkgestemden

Voor wie?

Het Muzisch Leerlab is voor iedereen die een rol heeft als change agent in het onderwijs:

  • Je geeft als school- of teamleider leiding aan een veranderende onderwijsorganisatie.
  • Je bent werkzaam als docent, leerkracht, beleidsmedewerker, interne begeleider of schoolcoach. Je bent tevens informeel betrokken bij het initiëren en begeleiden van vernieuwing binnen jouw school of onderwijsinstelling.
  • Je bent als (team)coach, procesbegeleider, adviseur of consultant betrokken bij vernieuwing in het onderwijs.  

Van de deelnemers vragen wij:

  • een open blik
  • de bereidheid om te verbinden en te vertragen
  • de moed om op zichzelf en het vraagstuk te reflecteren.

Praktische zaken

Datum:            vrijdag 28 juni 2019

Tijd:                 10:00 – 16:00 uur

Locatie:           Meshallen Wijchen

Deelnemers:   max. 12 deelnemers

Aanmelden

Je kunt je middels dit online formulier aanmelden voor deelname aan het Muzisch Leerlab Onderwijs.

Kosten

De kosten voor deelname aan het Leerlab zijn 150 euro p.p. (incl. BTW). Dit is inclusief lunch, koffie en thee.

Joep heeft jarenlange ervaring als musicus, trainer, spreker en mens. Als actieonderzoeker is hij betrokken bij Musework…. (aanvullen)

De begeleiding tijdens deze dag is in handen van Mieke de Vreede en Joep Everts. Samen faciliteren zij het proces, de rust en de ruimte om vanuit een muzisch perspectief te leren en onderzoeken.

Mieke schreef vanuit haar ervaringen als change agent het boek ‘Duurzaam pionieren in het onderwijs’. Zij begeleidt onderwijsteams bij vernieuwings- en samenwerkingsvraagstukken.


Top